Frågor & Svar


1. Vad krävs för att jag på bästa sätt ska kunna nyttja webbplatsen?

För att du som kund skall kunna nyttja våra webbtjänster rekommenderar vi att du använder den senaste versionen av webbläsaren Chrome, Firefox och Microsoft Edge. Din skärm bör vara inställd på minst 1024 x 768 punkters upplösning. Observera att detta är rekommendationer - du kan nyttja webbtjänsterna även med annan utrustning, förutsatt att din webbläsare stödjer Javascript och cookies.

2. Är varje lösenord kopplat till individ eller kan flera personer utnyttja det?
Köparen ansvarar gentemot Elektroskandia för alla köp och beställningar gjorda från Användarprofiler som är knutna till Köparen, oavsett vilken person som varit inloggad på Användarprofilen.
Läs mer i våra Användarvillkor

3. Varför kan man inte bli Internetkund direkt utan ansökan?
Vi anser att säkerheten är viktig då man handlar via Internet och varje person som ansöker får speciella behörigheter av sin säljare.

4. Är det några kostnader som tillkommer för mig som kund vid en Internetbeställning?
Nej inga kostnader tillkommer, i övrigt gäller våra gällande leveransvillkor.

5. När kommer leverans att ske på en Internetorder?
Om artiklarna finns på vårt centrallager i Örebro kommer leverans att ske ordinarie leveransdag, vissa avvikelser kan förekomma. Närmare information ger den säljare som är ansvarig för dig som kund.

6. Hur sent kan jag lägga en order på kvällen för att få leverans dagen efter?
Vanligtvis senast kl.18.00. För er som har avtalade leveransdagar gäller stopptiden dag före leveransdagen. Se vidare under Öppettider.

7. Kan jag beställa hur många artiklar som jag önskar?
Ja, det går att beställa hur många artiklar som helst. Har vi dessa i lager kommer de med nästa ordinarie leverans, annars blir det en restorder eller delleverans.

8. Kan någon annan beställa på mitt login?
Nej, så länge som användarnamn och lösenord behandlas konfidentiellt kan ingen annan beställa. Om flera ska beställa till samma objekt måste denna sekretess beaktas och vi rekommenderar att varje användare har ett personligt login.

9. Kan man titta på en gammal order?
Ja. För att se dina tidigare lagda order till Elektroskandia loggar du in och går sedan till Mitt Konto/Orderfråga eller. Detta är en behörighetsstyrd funktion, för behörighet kontakta din säljare.

10. Kan jag komplettera en tidigare beställning med nya rader eller annullera en lagd beställning?
Nej, inte via Internetbutiken men möjligheten finns att kontakta våra säljare, som om restrader finns kvar på ordern kan ändra eller annullera dessa.

11. Vilka priser visar systemet?
För att få åtkomst till priser måste du logga in i Internetbutiken. De priser som visas är dels GNP- pris (Listpris) men det går även att se det nettopris som gäller för dig som kund hos oss. Vi visar både pris per artikel samt totalpris. För att se dina nettopriser måste du som användare vara uppdaterad med behörighet för att se nettopriser. Ändring av denna behörighet görs av din säljare.

12. Om jag tecknar en order på lördag eller söndag eller mitt i natten vad händer då med ordern?
Ordern kommer att sparas och behandlas då ordersystemet startar upp tidigt på morgonen. Se vidare under Öppettider.

13. Om det blir några problem med ordern då den ska bokas vad händer då?
Ordern kommer att läggas som en sparad order hos vår kundsupport, där de behandlar och eventuellt rätt upp dina order.

14. Går det att beställa till annan adress än den som finns uppdaterad på kundnummer/objekt?
Ja, ändra leveransadressen i Mitt konto Konto/Egna leveransadresser eller klicka på Ändra-knappen under leveransuppgifter i Kassan. För möjlighet att ändra leveransadress, måste du som användare vara uppdaterad med behörighet att ändra leveransadressen. Ändring av behörighet görs av din säljare.

15. Vad händer om jag glömmer bort att logga ut?
Inloggningstiden styrs i Mina kunduppgifter. Om du inte har ändrat värdet så blir man automatiskt utloggad efter 15 minuter.

16. Om en produkt ej kan levereras omgående, hur kan jag se detta vi orderteckning?
Detta kommer att visas i form av informationstext under produkten då man går till kassan.

17. Varför måste Er handläggare och beställarens referens fyllas i?
Vår erfarenhet säger att vid fakturabehandling hos våra kunder är detta en mycket bra hjälp.

18. Går det att spara fler kundvagnar?
Ja, ett obegränsat antal kan sparas som Inköpslistor.

19. Går det att lägga en beställning på en vara som ej har E-nummer?
Ja, det finns vissa externa artikelnummer, dvs leverantörs artikelnummer som översätts till E-nummer när de skrivs in. Använd Snabborder sida för att beställa dessa artiklar.

20. Hur kommer min beställning att levereras?
I vårt kundsystem finns alla kunder uppdaterade med ett transportsätt efter vilket vi levererar. Den säljare som är ansvarig för dig som kund kan upplysa dig om vad som gäller för dig.

21. Hur får jag mitt ordererkännande?
Du väljer själv hur du vill ha ditt ordererkännande - antingen via mail eller EDI.

22. Hur kommer fakturering att ske?
Som om det vore en vanlig order via butiksköp eller telefon.

23. Om det finns frågor om hur jag tecknar order och loggar in vart vänder jag mig?
Om det gäller ansökan, klickar du på "Logga in" och sedan "Ny kund?" på vår hemsida och fyll i det formulär som följer. Vill du ha information om Internetorder kan du kontakta din kundansvariga säljare eller Kundtjänst Order,  telefonnummer 0771-39 10 00. Är det problem vid inloggning sedan du erhållit användarnamn och lösenord kan vår Säljsupport på telefon 019-19 87 80,  hjälpa dig.

24. Kvantiteten är ovanligt stor, rätt?
Denna text erhåller man då man lagt en beställning som motsvarar en halv månads förbrukning totalt från vårt centrallager. Denna signal skall ses som en rimlighetsberäkning och inte en begränsning i hur mycket du får beställa.

25. Vad menas egentligen med objekt?
Till ett objekt knyter din säljare, förutom leveransadressen, också rabatter och nettoprislistor samt eventuell annan information som kan vara av vikt för din order. För att allt ska bli rätt med din beställning så måste det ligga ett objekt i bakgrunden när du beställer ditt materiel. För uppläggning av objekt kontakta Elektroskandia.

26. Information om cookies
När köparen besöker webbplatsen www.elektroskandia.se, eller någon annan webbplats som länkats till från denna webbplats, kan Elektroskandia komma att lagra på köparens dator viss information i formen av en ”cookie”, som ger Elektroskandia möjlighet att anpassa webbsidan efter köparens intressen och preferenser.

En cookie är en liten textfil som den webbsida som besöks sparar på besökarens dator. Cookies används av många webbplatser för att ge besökare tillgång till olika funktioner. Den information som finns på en cookie kan användas för att studera en besökares surfbeteende.

Det finns två sorters cookies. Den första sparar en fil för framtiden på besökarens dator och används exempelvis för funktioner som beskriver vilken information som är ny på webbsidan sedan den senast besöktes. Den andra sortens fil kallas ”sessions-cookie”. Den sparas tillfälligt i besökarens dators minne under tiden denne besöker webbsidan och surfar bland dess undersidor samt används exempelvis för att avgöra vilket språk besökaren valt. Sessions-cookies lagras inte på besökarens dator för framtiden utan raderas i samband med att denne stänger sin webbläsare.

Observera att utan session cookies kan Internetbutiken inte användas!

Läs mera om hur vi använder cookies

27. Hur gör jag om jag vill ha leverans till en Elektroskandia kontor/butik?
I kassan väljer du butik och får därmed möjlighet att välja mellan våra butiker som leveransadress.

28. Kan man få veta om artikeln har bytt e-nummer?
Artiklar som bytt e-nummer presenteras med det nya numret när du lägger din order under via Snabborder eller Offlineorder som du hittar i Ordermenyn, och i Kundvagnen.

29. Har jag möjlighet att veta vilka andra användare av hemsidan det finns på mitt företag?
Under konto, klicka på Mina kunduppgifter och därefter Visa registrerade användare i rutan för företagsuppgifter, för att se vilka personer på ditt kundnummer som har tillgång till vår Internetbutik.

30. Kan man beställa reservdelar till Cylindasortimentet via Elektroskandias hemsida?
Nej, vi hänvisar till cylinda.se.

31. Finns det möjlighet att se lagersaldo?
Ja, du kan se lagersaldo som en symbol vid varje produkt på söksidan eller öppna en produktsida så syns en symbol. Du har även möjlighet att se butikers lagersado genom att lägga till butiker i Mina butiker.

32. Kan jag använda min smartphone / platta för att beställa?
Ja, det är möjligt att via din smartphone / platta för att logga in och beställa som vanligt. Vi har också en App för både Android och iPhone, sök efter Elektroskandia i App Store eller Google Market. Elektroskandias App är gratis att använda.