Green offer


Mänskligheten står inför en vändpunkt och sättet vi behandlar jordklotet på måste förändras. Global uppvärmning och hanteringen av resurser är två av de största utmaningarna som världen står inför i dag. Vi måste göra radikala förändringar i det sätt som vi producerar, förbrukar och använder de resurser som driver våra industrier, hem och vår värld.

Sonepar har ett ansvar inom detta område. Med en omsättning på 32,4 miljarder euro, verksamheter i 40 länder och 60.000 leverantörer, spelar vi som koncern en central roll i den globala distributionen av elmateriel. Med denna position som utgångspunkt strävar Sonepar efter att utveckla mer hållbara tillvägagångssätt och vi uppmuntrar våra leverantörer att aktivt bidra i detta arbete. Vårt fokus ligger på tre nyckelområden: minskad miljöpåverkan för koncernen, utbildning av våra 44.000 medarbetare för att kunna hjälpa kunder göra bättre val, samt initiativet Green Offer.

Green Offer-konceptet är det första i sitt slag inom det globala miljöarbetet. Det lanserades i Sverige i augusti 2022 och Sonepar blev därmed först av elgrossisterna med att ha en metod för att jämföra CO2eq* på en del av sitt sortiment. 

* CO2eq: koldioxidekvivalenter. Detta är ett mått för att jämföra utsläpp av olika växthusgaser (koldioxid, metan osv.) utifrån en gemensam referens, nämligen koldioxid (CO2).

 

Vad är GreenOffer?

 
Green Offer är ett verktyg för att bedöma och jämföra olika produkters klimatavtryck. Konceptet bygger på en förenklad metod verifierad av Bureau Veritas (oberoende konsultbyrå), som gör det möjligt att beräkna CO2eq-avtrycket under en produkts hela livscykel. Utifrån det rangordnas produkterna.

En symbol med ett löv visar att uppgifter om CO2eq finns tillgängliga på produkten och om den kan jämföras med andra läggs kategorin A, B eller C till.

Vad innebär kategori A, B eller C?

Produkterna graderas i tre kategorier (C–bra, B–mycket bra och A–utmärkt) enligt följande:

• kategori A: 20% av produkterna med lägst CO2eq
• kategori C: 20% av produkterna med högst CO2eq
• kategori B: övriga produkter som inte faller inom kategori A eller C.

Om det inte finns tillräckligt med leverantörer och produkter för att göra en pålitlig jämförelse märks produkten enbart med lövet som visar att det finns information tillgänglig om CO2eq. Det signalerar också att leverantören strävar efter att vara transparent och öppet redovisa sina produkters miljöpåverkan.

Varför är detta bra för kunder och slutanvändare?

Idag är många kunder bekanta med energideklarationer och märkningar inom en rad områden (som vitvaror och livsmedel), men det finns inte många branscher där företag gör kalkyler och redovisar produkternas CO2eq avtryck. För att nå klimatmålen i Parisavtalet är det dock av högsta vikt att dessa utsläpp mäts.

Vi har två övergripande mål med Green Offer: att hjälpa våra kunder att hitta bästa möjliga teknik och att tillhandahålla information som gör det enkelt att göra val som främjar ett minskat koldioxidutsläpp, tack vare följande uppgifter:

Detaljerad produktinformation.
Med Sonepars Green Offer kan kunderna jämföra olika produkters direkta utsläpp. På så vis kan kunden beräkna utsläppen för ett helt projekt.

Jämförelser baserade på enhetliga data
Green Offer gör det möjligt att sammanfoga data från olika källor. Kunderna kan därmed jämföra produkter från olika leverantörer baserat på en gemensam referens.

CO2eq för produktens hela livscykel
Bygger på den kompletta livscykeln och är i dag den mest omfattande bedömningen gällande utsläpp med koppling till en elektrisk produkt.

 

Här är två exempel på hur detta kan användas:


Var hittar man Green Offer?

Information om produkter, deras utsläpp och bedömningar finns på Sonepars e-handelsplattform. Initiativet är en självklar del av Sonepars gröna omställning. Avdelningen för hållbar och digital utveckling, driver lösningen och ser till att den verkställs på ett bra sätt.

Ett initiativ som ständigt utvecklas

Lanseringen av Green Offer innebär ett stort steg framåt när det kommer till att tillgängliggöra utsläppsinformation i elmaterielbranschen, men mycket arbete återstår.

Vi har fokuserat på att bedöma produkter som leverantörerna redan har miljödata på, men i dagsläget omfattas endast en bråkdel av de 60 000.leverantörer som Sonepar arbetar med. Genom att visa hur värdefullt det är för kunderna att ha tillgång till information om växthusgaser hoppas vi kunna motivera till ett ökat engagemang för denna dynamiska process.

I framtiden kommer Sonepars kunder att kunna sammanfoga data och beräkna totala mängden livscykelutsläpp för omfattande projekt och byggnationer. Samtidigt kommer slutkunder kunna använda resultaten i utsläppskalkylerna det egna hushållet.

Sonepar förväntar sig även att många leverantörer kommer anamma initiativet. Kundefterfrågan på hållbara och miljövänliga lösningar ökar och om inte annat är Green Offer en standard som andra aktörer i elbranschen kan följa.

Den cirkulära ekonomin och nödvändigheten att värna våra resurser, samt att skydda människor mot föroreningar och ämnen som är skadliga för hälsan, är områden som samhällsaktörer och myndigheter måste ta på fullaste allvar. Allt eftersom Sonepars Green Offer-koncept utvecklas kommer fler bedömningsfaktorer adderas som hjälper kunderna att göra bättre val. Det bidrar till att bevara jordens naturresurser och främja god livskvalitet för dess invånare.

Läs mer om Green Offer från Sonepar.

 

Teknisk data Hur är metoden utformad? 

Green Offer består av följande steg: 

• För varje produktgrupp fastställer Sonepar en beräkningsmetod som verifieras av Bureau Veritas. 

• Leverantörerna förser Sonepar med miljövarudeklarationer och en mängd annan teknisk information om sina respektive produkter. 

• Uppgifterna kontrolleras innan Sonepar beräknar CO2eq-avtrycket för varje produkts hela livscykel, inbegripen tillverkning, transport, användning och utfasning. 

• Koldioxidavtrycket anges i antal kilo CO2eq, vilket inkluderar CO2 men även andra växthusgaser som rekommenderas av IPCC (IPCC:s tredje utvärderingsrapport, 2001). 

• När koldioxidutsläppen väl har beräknats sorteras produkterna in i kategori A, B eller C. Det krävs minst 30 produkter och två leverantörer för att få ett representativt urval som lämpar sig för jämförelser.