Frågor & Svar


1. Vad krävs för att jag på bästa sätt ska kunna nyttja webbplatsen?

För att du som kund skall kunna nyttja våra webbtjänster rekommenderar vi följande: Webbläsaren bör vara Microsoft Internet Explorer 8, Chrome eller Firefox 30.0, även senare versioner går bra. Din skärm bör vara inställd på minst 1024 x 768 punkters upplösning. Observera att detta är rekommendationer - du kan nyttja webbtjänsterna även med annan utrustning, förutsatt att din webbläsare stödjer Javascript och cookies.

2. Är varje lösenord kopplat till individ eller kan flera personer utnyttja det?
Varje lösenord är kopplat till en användare och samtidigt kopplat till de objekt som användaren ansvarar för. Den som står som användare ansvarar också för att användarnamn och lösenord förvaras så att ingen obehörig får tag på uppgifterna.

3. Varför kan man inte bli Internetkund direkt utan ansökan?
Vi anser att säkerheten är viktig då man handlar via Internet och varje person som ansöker får speciella behörigheter av sin säljare.

4. Är det några kostnader som tillkommer för mig som kund vid en Internetbeställning?
Nej inga kostnader tillkommer, i övrigt gäller våra gällande leveransvillkor.

5. När kommer leverans att ske på en Internetorder?
Om artiklarna finns på vårt centrallager i Örebro kommer leverans att ske ordinarie leveransdag, vissa avvikelser kan förekomma. Närmare information ger den säljare som är ansvarig för dig som kund.

6. Hur sent kan jag lägga en order på kvällen för att få leverans dagen efter?
Vanligtvis senast kl.18.00. För er som har avtalade leveransdagar gäller stopptiden dag före leveransdagen. Se vidare under Öppettider.

7. Kan jag beställa hur många artiklar som jag önskar?
Ja, det går att beställa hur många artiklar som helst. Har vi dessa i lager kommer de med nästa ordinarie leverans, annars blir det en restorder eller delleverans.

8. Kan någon annan beställa på mitt login?
Nej, så länge som användarnamn och lösenord behandlas konfidentiellt kan ingen annan beställa. Om flera ska beställa till samma objekt måste denna sekretess beaktas och vi rekommenderar att varje användare har ett personligt login.

9. Kan man titta på en gammal order?
Ja. För att se dina tidigare lagda order till Elektroskandia loggar du in och går sedan till Mitt Elektroskandia/Orderfråga eller i menyn Order som finns på varje sida i Internetbutiken. Detta är en behörighetsstyrd funktion, för behörighet kontakta din säljare.

10. Kan jag komplettera en tidigare beställning med nya rader eller annullera en lagd beställning?
Nej, inte via Internetbutiken men möjligheten finns att kontakta våra säljare, som om restrader finns kvar på ordern kan ändra eller annullera dessa.

11. Vilka priser visar systemet?
För att få åtkomst till priser måste du logga in i Internetbutiken. De priser som visas är dels GNP- pris (Listpris) men det går även att se det nettopris som gäller för dig som kund hos oss. Vi visar både pris per artikel samt totalpris. För att se dina nettopriser måste du som användare vara uppdaterad med behörighet för att se nettopriser. Ändring av denna behörighet görs av din säljare.

12. Om jag tecknar en order på lördag eller söndag eller mitt i natten vad händer då med ordern?
Ordern kommer att sparas och behandlas då ordersystemet startar upp tidigt på morgonen. Se vidare under Öppettider.

13. Om det blir några problem med ordern då den ska bokas vad händer då?
Ordern kommer att läggas som en sparad order hos vår kundsupport, där de behandlar och eventuellt rätt upp dina order.

14. Går det att beställa till annan adress än den som finns uppdaterad på kundnummer/objekt?
Ja, ändra leveransadressen i Konto/Egna leveransadresser eller klicka på Ändra-knappen under leveransuppgifter i Kassan. För möjlighet att ändra leveransadress, måste du som användare vara uppdaterad med behörighet att ändra leveransadressen. Ändring av behörighet görs av din säljare.

15. Vad händer om jag glömmer bort att logga ut?
Du förblir inloggad tills det att du klickat på logga ut, oavsett om du bara stänger ned din webbläsare. Din kundvagn sparas automatiskt, och hämtas när du besöker Internetbutiken nästa gång.

16. Om en produkt ej kan levereras omgående, hur kan jag se detta vi orderteckning?
Detta kommer att visas i form av informationstext under produkten då man går till kassan.

17. Varför måste Er handläggare och beställarens referens fyllas i?
Vår erfarenhet säger att vid fakturabehandling hos våra kunder är detta en mycket bra hjälp.

18. Går det att spara fler kundvagnar?
Ja, ett obegränsat antal kan sparas.

19. Går det att lägga en beställning på en vara som ej har E-nummer?
Ja, det finns vissa externa artikelnummer, dvs leverantörs artikelnummer som översätts till E-nummer när de skrivs in. Använd Snabborder sida för att beställa dessa artiklar.

20. Hur kommer min beställning att levereras?
I vårt kundsystem finns alla kunder uppdaterade med ett transportsätt efter vilket vi levererar. Den säljare som är ansvarig för dig som kund kan upplysa dig om vad som gäller för dig.

21. Hur får jag mitt ordererkännande?
Du väljer själv hur du vill ha ditt ordererkännande - antingen via fax, brev eller mail. Detta sker på samma sätt som vid traditionell beställning.

22. Hur kommer fakturering att ske?
Som om det vore en vanlig order via butiksköp, telefon eller telefax.

23. Om det finns frågor om hur jag tecknar order och loggar in vart vänder jag mig?
Om det gäller ansökan, klickar du på "Logga in" och sedan "Ny kund?" på vår hemsida och fyll i det formulär som följer. Vill du ha information om Internetorder kan du kontakta din kundansvariga säljare eller Kundtjänst Order,  telefonnummer 0771-391000. Är det problem vid inloggning sedan du erhållit användarnamn och lösenord kan vår IT-support på telefon 08-923888 eller e-post, it.support@elektroskandia.se hjälpa dig. Vi rekommenderar även Guidad tur under rubriken Webbshopen.

24. Kvantiteten är ovanligt stor, rätt?
Denna text erhåller man då man lagt en beställning som motsvarar en halv månads förbrukning totalt från vårt centrallager. Denna signal skall ses som en rimlighetsberäkning och inte en begränsning i hur mycket du får beställa.

25. Vad menas egentligen med objekt?
Till ett objekt knyter din säljare, förutom leveransadressen, också rabatter och nettoprislistor samt eventuell annan information som kan vara av vikt för din order. För att allt ska bli rätt med din beställning så måste det ligga ett objekt i bakgrunden när du beställer ditt materiel. För uppläggning av objekt kontakta Elektroskandia.

26. Information om cookies
En cookie är en textfil som skapas och lagras/temporärlagras på din dator/smartphone vid besök på vissa webbplatser. Textfilen innehåller information om tidigare besök som en webbserver skickar till en webbläsare och senare kan hämta därifrån. På www.elektroskandia.se används två varianter av cookies. Den ena varianten, s.k. session cookies, används för att hantera de funktioner som berör Internetbutiken med inloggning mm. Session cookies temporärlagras på din dator/smartphone och försvinner när du stänger din webbläsare. Den andra varianten av cookies används för att föra statistik över antalet gånger en användare besöker hemsidan. Vi lagrar ej information om vem som besöker hemsidan. För att undvika cookies behöver webbläsarens säkerhetsinställningar justeras, läs mer om detta i din webbläsares hjälpfunktion.

På www.elektroskandia.se använder vi Google Analytics webbanalysverktyg för att kunna analysera hur besökare använder webbplatsen. Även till detta används cookies, som vidarebefordar information för lagring, för att vi på Elektroskandia AB ska kunna utvärdera hur webbplatsen används. Informationen kan komma att överföras från Google till en tredje part om det krävs enligt lag, eller om en tredje part ska behandla informationen.

När du använder www.elektroskandia.se samtycker du till att cookies används enligt ovan. Vill du inte att cookies lagras i din dator/smartphone kan du ändra din webbläsares säkerhetsinställningar. Läs mer om detta i din webbläsares hjälpfunktion.

Observera att utan session cookies kan du inte använda Internetbutiken!

27. Hur gör jag om jag vill ha leverans till en Elektroskandia kontor/butik?
I kassan under "byt till annan befintlig adress" väljer du butik och får därmed möjlighet att välja mellan våra 47 butiker som leveransadress.

28. Kan man få veta om artikeln har bytt e-nummer?
Artiklar som bytt e-nummer presenteras med det nya numret när du lägger din order under via Snabborder eller Offlineorder som du hittar i Ordermenyn, och i Kundvagnen.

29. Har jag möjlighet att veta vilka andra användare av hemsidan det finns på mitt företag?
Under konto, klicka på Mina kunduppgifter och därefter Visa registrerade användare i rutan för företagsuppgifter, för att se vilka personer på ditt kundnummer som har tillgång till vår Internetbutik.

30. Kan man beställa reservdelar till Cylindasortimentet via Elektroskandias hemsida?
Ja, Cylinda reservdelar har ett eget kapitel med sprängskisser och hänvisningar till reservdel. Du hittar detta under Produktsortiment, välj sedan lista CR, Cylinda reservdelar.

31. Finns det möjlighet att se lagersaldo?
Ja, du kan se lagersaldo i produktsortimentet (katalogen), eller när du går med innehållet i din kundvagn till kassan samt i funktionen Butikssaldo under konto.

32. Kan jag använda min smartphone / platta för att beställa?
Ja, det är möjligt att via din smartphone / platta för att logga in och beställa som vanligt. Vi har också en App för både Android och iPhone, sök efter Elektroskandia i App Store eller Andoid Market. Elektroskandias App är gratis att använda.

33. Hur kan jag få en bra överblick över vilka funktioner som finns på Elektroskandias hemsida?
Klicka på Sitemap, den finns på varje längst ned till höger, här finns en översiktskarta som visar alla funktioner och som även länkar dig dit du vill.