Betala med vanligt betalkort på laddstationer.

Värt att veta om…betalning med vanligt betalkort på laddstationer

I alla publika laddstationer som installeras från och med 13 april ska man kunna betala med vanligt betalkort.

 
Att ladda elbilen på publika laddstationer kan vara lite krångligt med olika aktörers appar och betalningsalternativ. I alla publika laddstationer som installeras från och med 13 april ska man nu ha möjlighet att ladda utan att registrera sig och kunna betala med vanligt betalkort. Det beslutade Europeiska rådet i och med antagandet av regelverket AFIR, Alternative Fuels Infrastructure Regulation.
 
Redan förra året, den 25 juli, antogs ett nytt regelverk av det Europeiska rådet med syftet att det ska bli enklare att betala för snabbladdning av elbilar. Den nya EU-förordning träder i kraft den 13 april 2024 och innebär att det måste finnas möjlighet till kortbetalning på nyinstallerade, publika laddstationer. Laddoperatörerna får inte längre kräva att bilföraren registrerar sig, betalar i förskott eller måste använda en app för att kunna använda nyinstallerade laddstationer. 
 
Den 1 januari 2027 skärps reglerna ytterligare. Då införs krav på möjlighet till kortbetalning även på befintliga laddstationer och det spelar då ingen roll när de installerades. Fjärde generationen av Teslas så kallade Superchargers har stöd för en skärm och vanlig kortbetalning, något som inte funnits tidigare. Men äldre laddstolpar från andra operatörer kan sakna kortterminal, och det måste alltså åtgärdas innan 2027.
 
I Sverige finns i dag närmare 35 000 laddpunkter där konsumenterna behöver installera appar, registrera sig och i många fall även förskottsbetala flera hundra kronor vid varje ny registrering. Laddinfrastrukturen är helt avgörande för accelereringen av elektrifieringen i Europa och Sverige och ambitionen med förordningen är underlätta för användarna och ge en fortsatt accelerering av registreringar av elbilar. Denna ambitionshöjning kommer reglera hur utbyggnaden av laddinfrastruktur ska ske inom hela EU och kravet för engångsladdning utan registrering är en av de delar som AFIR reglerar.
 
Vill du veta mer kan du kontakta RISE, Research Institutes of Sweden, Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. RISE är ackrediterade och erbjuder provning och certifiering av laddstationer innan marknadsintroduktion, samt kontroll och verifiering av installerade laddstationer över hela Sverige.
 
 
 
Källa: Rise och tidningen Elbilen
 
Betala med vanligt betalkort på laddstationer.